تفاوت سیستم عامل های 32 بیتی و 64 بیتی
تعمیرات تخصصی لپ تاپ و کامپیوتر
فروش لوازم جانبی وقطعات لپ تاپ

 

شاید برای شما نیز این سئوال پیش آمده باشد که تفاوت سیستم عامل های 32بیتی با 64 بیتی در چیست؟
وقتی در مورد سیستم عامل 64 بیتی صحبت می شود، باید بین دو مفهوم محاسبات 32 و 64 بیتی تفاوت قائل شد. در سیستم های 64 بیتی به منظور دستیابی به کارایی بالاتر و پشتیبانی از حجم بیشتری از حافظه اصلی یعنی RAM، از آدرس دهی یه صورت 64 بیتی استفاده می شود که با تکیه به آن حجم حافظه ی قابل آدرس دهی به 16 ترابایت می رسد (در سیستم های 32 بیتی حجم حافظه ی قابل آدرس دهی تنها 4 گیگابایت است که آن هم کاملاً به حافظه RAM اختصاص نخواهد یافت).


مزایای سیتم عامل 64 بیتی
این سیستم عامل دارای دو مزیت عمده نسبت به ویرایش 32 بیتی است. اول اینکه سیستم عامل 32 بیتی به حداکثر 4 گیگابایت حافظه اصلی محدود می شود که آن هم تماماً به حافظه ی RAM اختصاص نداشته و با اضافه شدن سایر حافظه ها همچون حافظه ی گرافیکی و پردازش های وابسته، عملاً 3 گیگابایت بیشتر قابل دسترسی نخواهد بود. اما در ساختار 64 بیتی ، تا 16 ترابایت حافظه RAM پشتیبانی می شود. برتری دوم سرعت و بازدهی بالاتر در نرم افزارهایی است که مختص این ساختار نوشته شده اند.از جمله مهمترین آنها می توان به برنامه های گرافیکی مانند Adobe Photoshop و نرم افزارهای طراحی 2و3 بعدی مانند 3ds Max، Auto CAD و... اشاره نمود که در عمل و هنگام استفاده توسط کاربران حرفه ای تفاوت محسوسی در کارکرد آن ها به چشم می خورد. در کل این ساختار در هنگام اجرای چندین برنامه به صورت هم زمان بازده ی بالاتری از خود نشان می دهد. در ضمن امنیت در ویندوز های 64 بیتی به مراتب بالاتر از ویرایش های 32 بیتی است.

 

معایب سیتم عامل 64 بیتی

 

نخستین ایراد این ساختار را باید در رایانه ای نسل های قبل با سخت افزارهای قدیمی عنوان کرد. چراکه قطعات سخت افزاری در گذشته درایور 64 بیتی نداشتند و عملاً قابل استفاده در این محیط نیستند. اما مشکل مهمتر از آن در دسترس نبودن نسخه 64 بیتی بسیاری از برنامه هاست که با توجه به گسترش فعالیت ها و بزرگتر شدن پروژه ها، این مشکل در طراحی تصاویری با Resolution بالا یا Rendering های پیشرفته با برنامه هایی مانند V-Ray، کاملاً نمود خواهد کرد. همچنین اکثر نرم افزارهای ایرانی مانند برنامه های حسابداری فارسی، لغت نامه ها و ... به دلیل عدم پشتیبانی شرکت سازنده، قابل اجرا در ویندوزهای 64 بیتی نیستند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که مطابق با سیستم عامل رایانه خود، برنامه نیز باید به صورت 64 بیتی نوشته شده باشد تا شما بتوانید از مزایا و قابلیت های آن استفاده نمایید. در غیر این صورت نصب یک برنامه 32 بیتی بر روی ویندوز 64 بیتی تفاوت محسوسی با نصب آن بر روی سیستم عامل 32 بیتی ندارد و مفهوم 64 بیتی نیز به معنای دو برابر بودن سرعت و پردازش اطلاعات نیست.
آیا برنامه های 32 بیتی در ویندوزهای 64 بیتی نیز اجرا می شوند؟ پاسخ مثبت است. در ویندوزهای 64بیتی قسمتی با نام WoW64 یا همان Windows on Windows 64-bit وجود دارد که در صورت دارا بودن فاکتورهای موردنیاز تمامی برنامه های 32 بیتی را در این محیط اجرا خواهد نمود. حال شاید این سوال مطرح شود که با استفاده از یک برنامه واسط برای اجرای برنامه ها، آیا سرعت اجرای نرم افزارهای 32 بیتی در ویندوزهای 64 بیتی کمتر است؟ در پاسخ باید عنوان نمود که به دلیل بالا رفتن سرعت سیستم های جدید عملاً همچنین اتفاقی روی نداده و همچنین به دلیل پشتیبانی سیستم عامل 64 بیتی از مقدار بیشتر حافظه شایددر مواردی سرعت اجرای برنامه ها بالاتر نیز باشد. همچنین برخی از شرکت های سازنده نسخه جدید نرم افزار ساخت خود را فقط برای پلتفرم 64 بیتی طراحی نموده اند. به عنوان مثال نسخه CS5 نرم افزارهای قدرتمند After Effects و Premiere تنها دارای نسخه 64 بیتی بوده و در ویندوزهای 32 بیتی قابل نصب نمی باشند.
در پایان و در یک جمع بندی کلی به شما توصیه می کنیم که اگر پردازنده ی 64 بیتی بوده و حداقل دارای 4 گیگابایت RAM هستید، همچنین قطعات سخت افزاری رایانه تان دارای درایور سازگار با ویندوز 64 بیتی است، از ویندوز 64 بیتی استفاده کنید. در غیر این صورت به دلیل وابسته بودن این ساختار به حافظه RAM، با داشتن 2 گیگابایت حافظه، تفاوت چندانی در استفاده از سیستم عامل 64 بیتی وجود نخواهد داشت.(البته اگر RAM دستگاه خود را به 6 یا 8 گیگابایت افزایش دهید، این تفاوت را به صورت کاملاً محسوسی مشاهده خواهید نمود. همچنین می توانید با مراجعه به سایت سازندگان قطعات سخت افزاری خود از اخرین درایورهای ساخته شده متناسب با سیستم عامل خود بهره مند شوید.)
در مورد لپ تاپ ها نیز پس از اطمینان از وجود درایور 64 بیتی برای قطعات سخت افزاری آنها، می توانید از این ساختار استفاده کنید. در غیر این صورت ویندوز 32 بیتی انتخاب مناسب تری است. جهت اطمینان از وجود درایور 64 بیتی نیز تنها راه، مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ ها جهت مشاهده لیست درایورهای موجود برای دستگاه شما و سیستم عامل مورد نظر می باشد.
برای دارندگان سیستم های قدیمی با سرعت پردازش کمتر و حافظه محدود، بهترین گزینه برای نصب و استفادهWindows XP(32-bit) است و به کاربران حرفه ای پیشنهاد می کنیم حتی در صورت نیاز به ارتقای برخی از قطعات سخت افزاری خود، به سمت این ساختار حرکت کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, :: 11:9 ::  نويسنده : احمد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تعمیرات تخصصی لپ تاپ و کامپیوتر و آدرس hootapc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 1
بازدید کل : 2527
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 1
بازدید کل : 2527
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->